چه میزان RAM برای سرور نیاز دارم؟

این سوالی هست که همیشه کاربران با آن روبرو هستند، هنگام خرید یا ارتقا سرویس خود با این چالش مواجه می شوند. امروز قصد داریم اندکی پیرامون این موضوع صحبت کنیم.

 

۱- سیستم عامل:

خیلی مهم است که بدانیم سیستم عامل ما چه میزان Ram نیاز دارد، توسعه دهندگان سیستم عامل ها همشیه minimum مقدار Ramمورد نیاز را اعلام میکنند. به عنوان مثال Windows Server 2003 نیاز به کمینه  دارد، اما میزان پیشهاد شده۱G Ram می باشد، برای CentOS 6 نیز میزان کمینه Ram 512Mاست اما کارشناسان ۱G Ram را پیشنهاد میدهند. البته توجه داشته باشد نوع معماری سیستم عامل نیز در این موضوع تاثیر گذار است، سیستم عامل های ۳۲Bit به ramکمتری نیاز دارند.

حتی نوع سیستم عامل نیز می تواند موثر باشد به عنوان مثال  Windows Standard Edition به میزان۴GB Ram در نسخه های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ نیاز دارد اما Windows Home Server 2011 کمترین مقدار۲G Ram نیاز دارد و تا۸G Ram را پشتیبانی میکند.

۲- کنترل پنل:

کنترل پنل های مختلف نیازمند میزان Ram مختلفی دارند. در Plesk و Cpanel حداقل به ۲۵۶M Ram اشاره شده است اما تا برنامه های کاربردی این کنترل پنل ها و پلاگین ها قابل اضافه شدن ممکن است این مقدار را تا ۱G تا ۲G به میزانRam اضافه کند. برای Directadmin میزان۱G Ram پیشنهاد شده است.

۳- سایر برنامه های کاربردی

برنامه های کاربردی زیادی روی سرور اجرا میشوند مانند وب سرور و ….

میزان Ramهر سرویس متفاوت است اما برای اجرای apache به میزان حداقل ۲۵۶M تا ۱G حافظه Ramنیاز است. برنامه های کاربردی دیگر شامل برنامه های ایمیل، هایپروایزر، آنتی ویروس، جلوگیری از هرزنامه ها و سرویس دیتابیس  … ، هر کدام با خود حداقل الزامات RAMخود است.

۴- ترافیک مصرفی سایت ها

یکی از عوامل موثر در میزان مصرف Ramمیزان بازدید سایت ها می باشد.  توصیه می کنیم۱GB Ram برای هر ۲۵۰۰ بازدید کننده در روز استفاده شود.

۵- ویژگی های برنامه استفاده شده در سایت و استفاده از کش

این که سایت شما چگونه پیاده سازی شده است بسسار مهم است، سایت استاتیک است یا داینامیک و یا از چه نوع برنامه نویسی در سایت استفاده شده است،اینکه زبان برنامه نویسی سایت چیست و یا از چه نوع ساختار دیتابیسی استفاده میشود در میزان Ram تاثیر گذار است. شاید نیاز باشد pagespeed سایت بررسی شود و مشکلات مربوط به محتوای سایت شامل تصاویر، cssها و js ها بررسی و بهینه سازی شود.  استفاده از cache نیز می تواند به کاهش استفاده از Ramکمک کند.

 

تقریب استفاده از Ramبا فرمول زیر:

OS + CP + OA + Traffic + WS = TOTAL REQUIREMENTS.

 

به عنوان مثال:

یک سایت با طراحی مناسب با بازدید روزانه ۵۰۰۰ در حال اجرا با CentOS6, cPanel, Apache Web Server و یک دیتابیس کوچک حدودا بصورت زیر خاوهد بود.

۱GB + 2GB + 1GB + 2GB + 1GB = 7GB

البته میزان Ramعموما بصورت زوج است یعنی در این حالت باید از ۶G یا ۸G حافظه Ram استفاده شود.

این فرمول تنها برای ارزیابی آغاز کار می باشد و با توجه به ادامه روند سایت، تغییرات و بروزرسانی ها، اضافه شدن ماژول ها و پلاگین ها، افزایش بازدید، تغییر در ساختار و اجرای دیتابیس متغیر و نیاز به تغییر داشته باشد.